A hang világnapja – szakmai szimpózium Budapesten, 2019

Lassan közeledik A hang világnapja (World Voice Day – www.world-voice-day.org). A Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Társaság a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálattal közösen az idén is szakmai szimpózium keretében készül a világnap ünneplésére.  A szakmai szimpózium mellett a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat számos tagintézménye is egyedi programokkal várja az érdeklődőket.

A részletes programismertető online lapozható formában letölthető a lenti képre kattintva illetve itt .pdf formátumban:


A rendezvény időpontja: 2019. április 16., kedd.

Helyszín: 1113 Budapest, Zsombolyai u. 5. (földszint, szemben a bejárattal)

A szimpóziumon előadásokat hallgathatunk meg beszédtechnika, színpadi beszéd, foniátria, hangterápia, hangvizsgálat és fonetika témakörökben.

A szakmai szimpóziumon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni az online jelentkezési lap kitöltésével lehet erre a linkre kattintva!

 

Augmentatív és alternatív kommunikáció

Mit is jelent ez a kissé idegenül csengő megnevezés? Egyre gyakrabban lehet itt-ott hallani, mégsem teljesen egyértelmű a jelentése.

Mindannyian használjuk, bizonyos elemei a mindennapi kommunikáció részét képezik, mégis ritkán gondolunk arra, hogy van, akinek ez jelenti az egyetlen kommunikációs módot.

Az Augmentatív és Alternatív Kommunikáció (AAK) tulajdonképpen a nem beszéden alapuló kommunikációt foglalja magába. Az augmentatív kommunikáció az érthető beszéd hiánya következtében, annak pótlására hivatott kommunikációs rendszerek csoportját jelenti, az alternatív szó pedig a választhatóságra utal. Az AAK tehát olyan kommunikációt kiegészítő eszközök segítségével történő kommunikációs forma, mely lehetőséget ad a súlyos nyelvi és/vagy beszédzavarral küzdő személyek kommunikációs akadályainak leküzdésére vagy csökkentésére. Eszközeinek segítségével szükségleteiket kifejezésre juttathatják, így mérsékelhető annak az esélye, hogy az érintett személy a kommunikációs zavarból fakadóan kirekesztődés, elszigetelődés, vagy identitásvesztés áldozata legyen.

Kiknek igazán hasznos az AAK?

A súlyos kommunikációs zavar a beszéd megértése és -produkciója terén is nehézséggel járhat. Az AAK mindkét esetben hatékony segítséget tud nyújtani az érintett számára, lehetővé teszi, hogy amit beszéd útján nem tudna megtenni, azt az AAK segítségével kommunikálhassa a környezete felé. Augmentatív és alternatív kommunikációra átmeneti zavarok, szerzett zavarok/betegségek, és élethosszig tartó zavarok/fogyatékosságok esetén is szükség lehet.

Mindannyian használunk augmentatív és alternatív kommunikációs elemeket, amikor a mindennapi kommunikáció során kézmozdulatokat teszünk, arckifejezésünkkel játszunk, vagy írunk. Azoknak azonban, akiknek állapotuk/betegségük/fogyatékosságuk miatt komplex kommunikációs szükségleteik vannak, az AAK az elsődleges kommunikációs mód, számukra ez nem kiegészítéskent szolgál. Szükségük van augmentatív és alternatív kommunikációra ahhoz, hogy minél pontosabban, a lehetőségeikhez mérten minél teljesebb értékűen tudjanak kommunikálni.

Mik az AAK kiegészítő kommunikációs eszközei?

Az AAK a kommunikációt kiegészítő eszközökkel segíti a beszéd útján meg nem érthető, illetve ki nem fejezhető szükségletek, érzések, gondolatok kommunikálását. Ide tartoznak pl. a gesztusnyelvek, jelnyelvek, képes kártyák, betűtáblák, tárgyak, számítógépes beszédgeneráló eszközök. Az európai régióban 1970 óta foglalkoznak ezzel a témával, azóta rohamos ütemben fejlődik. Az AAK eszközök folyamatos bővülése nagymértékben segíti a személyre szabott kommunikációs forma megtalálásának lehetőségét, továbbá bizonyított, hogy támogatóan hathat a nyelvi fejlődésre.

Ki foglalkozik AAK-val?

Az augmentatív és alternatív kommunikáció beépült a gyógypedagógiába, sőt annak egyre különállóbb tudományágaként van jelen, de elsősorban logopédiai szakterületnek tekintik. Az AAK használatát azonban más szakemberek, az érintett személy, az ő hozzátartozói, terapeutái, tanárai, pszichológusai, stb. együttes bevonásával érdemes megvalósítani.

Az AAK használata túlmutat egy hagyományostól eltérő kommunikációs forma megtanításán, célja az érintettekben felébreszteni a kommunikáció iránti vágyat, megláttatni velük a kommunikáció értelmét, lehetőséget adni nekik arra, hogy minél teljesebb formában kommunikálhassanak és tehessék környezetük számára világossá szükségleteiket, vágyaikat, gondolataikat. S bár vitathatatlanul nagy segítséget jelent a súlyos kommunikációs zavarban érintettek számára az AAK gyors ütemű fejlődése, a lehetőségek szélesedése, eszközei azonban a logopédia sok más területén is hatékonyan használhatóak.

A Logopédia Európai Napját 2004 óta minden év március 6-án ünneplik. A CPLOL (Európai Unió Logopédusainak Állandó bizottsága) a 2018-as évben az augmentatív és alternatív kommunikációt jelölte meg központi témájának. Ezen a napon Európa-szerte számos programot, megmozdulást szerveznek a logopédiai intézmények és szervezetek, hogy felhívják a figyelmet a szakma szerepére, tájékoztatást nyújtsanak a nyelvi és kommunikációs zavarok tüneteiről, és felhívják a figyelmet a fejlesztés fontosságára.

 

A 2018-as év központi témájáról – Augmentatív és Alternatív Kommunikáció – szóló angol nyelvű írás a www.cplol.eu oldalon, a Logopédia Európai Napjánál olvasható.

MFFLT Kongresszus – 2017. június 17.

Már csak pár nap van hátra az MFFLT Konferenciáig, amely ismételten az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Ecseri úti épületében (1097 Budapest, Ecseri út 3., C épület 105. számú előadóterem) kerül megrendezésre.

online-regisztracio-konferencia2

A jelentkezéshez kattintson ide!

 

Egy kis ízelítő a programból


Kiss László
Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelés-igazgatási Főosztály
A logopédiát érintő jogszabályi kérdések

Hacki Tamás
Semmelweis Egyetem Fül-orr-gégészeti, Fej-nyaksebészeti Klinika, Orvostudományi Egyetem Regensburg
A gyermekhang, a gyermekkori diszfónia. Áttekintés.

Tar Éva
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Az affrikáták és pergőhangok elsajátítása tipikus beszédfejlődésben és beszédhanghibákban

Bajnócziné Szucsák Klára
Semmelweis Egyetem Fül-Orr-Gégészeti, és Fej-Nyaksebészeti Klinika Budapest
Gondolatok a gyermekkori diszfónia logopédiai ellátásáról

Sok szeretettel várunk minden érdeklődőt!

Részletes programismertető


A lenti képre kattintva .pdf formátumban is letölthető a részletes program.